- Aktuella försäljningar
- Avslutade försäljningar
- Så här köper du egendom av oss
- Varför säljer vi egendom?
- Försäljningsorter
- Vanliga frågor
- Visningsinformation
- Rättslig information
- Får jag sälja min fastighet eller bostadsrätt själv?
- Auktionstorget
- Mer om försäljningarna
- Så här köper du egendom av oss
- Köpa på nätauktion
- Mer information om hur du köper på nätauktion
Mer information om hur du köper på nätauktion
Om du inte hittar svaret på din fråga här får du gärna höra av dig.
Ditt konto
För att du ska kunna lägga bud vid våra nätauktioner måste du skapa ett konto.
Vad krävs för att skapa ett konto?
För att skapa ett konto behöver du:
- ett svenskt personnummer eller organisationsnummer (om du saknar ett svenskt personnummer måste du kontakta oss för att få hjälp med att skapa ett konto)
- som huvudregel ha fyllt 18 år (om du är under 18 år behöver du kontakta oss så att vi kan utreda om undantag kan göras)
- en e-postadress
- ett mobiltelefonnummer
Har du skyddade personuppgifter?
Det är viktigt att du inte registrerar dina skyddade uppgifter då de handlingar och uppgifter som finns hos oss oftast är offentliga.
Tänk även på att du själv måste ändra uppgifterna om du får skyddade personuppgifter när du redan är registrerad som kund. Kundregistret har ingen koppling till folkbokföringen.
Kontakta oss om du har skyddade personuppgifter och behöver hjälp att registrera dig.
Hur skapar jag ett konto
- Klicka på "Skapa mitt konto" under Mina sidor på auktion.kronofogden.se.
- Klicka på "Gå till registrering".
- Fyll i formuläret.
- Läs och godkänn användarvillkoren.
- Välj "Skapa mitt konto".
När du valt ”Skapa mitt konto” skickas ett mejl till den e-postadress du angett. I mejlet får du information om vilket kundnummer du tilldelats samt en länk till sidan där du kan välja lösenord för ditt konto.
Hur loggar jag in på mitt konto?
Bekräfta registrerade uppgifter och logga in med BankID
När du har skapat ett konto och valt lösenord behöver du bekräfta dina registrerade uppgifter för att kunna logga in på ditt konto.
Detta gör du enklast med BankID. När du bekräftat dina uppgifter får du direkt åtkomst till ditt konto och kan delta i budgivning på våra nätauktioner.
Du behöver bara bekräfta dina uppgifter en gång. Nästa gång du vill logga in på ditt konto gör du det direkt med BankID.
Har du inte tillgång till BankID?
Om du inte har tillgång till BankID kan du istället bekräfta dina registrerade uppgifter genom att begära en kod som vi skickar till din folkbokföringsadress.
När du fått din kod använder du fortsättningsvis koden och ditt personnummer för att logga in.
Det är först när du fått din kod som du kan logga in på ditt konto och delta i budgivning på våra nätauktioner
Kan jag ha fler än ett konto?
Nej.
För kunna logga in på ditt konto krävs att du bekräftar dina registrerade uppgifter. Detta görs, som ovan beskrivits, med BankID eller genom att begära en kod. För båda alternativen krävs att du använder ditt personnummer.
Personnumret du anger kan endast kopplas till ett konto. Du kan därmed inte registrera och använda fler än ett konto.
Om du sedan tidigare har flera konton registrerade behöver du välja vilket av kontona du framöver vill använda. Om du redan bekräftat ett konto och av någon anledning vill bekräfta ett annat konto måste du höra av dig till oss. Du kan inte göra detta själv.
Måste jag ha fyllt 18 år för att skapa ett konto?
Ja, som huvudregel gäller 18 år. Om du är under 18 år har du en begränsad rättshandlingsförmåga, det vill säga begränsad rätt att ingå avtal.
Det finns undantag till huvudregeln:
- Den som är under 18 år kan ingå avtal (till exempel köpa något) med sina föräldrars (förmyndares) samtycke.
- Den som fyllt 16 år har rätt att handla för pengar som denne har tjänat ihop själv (undantaget gäller endast kontantköp)
- Om du är under 18 år och har eget hushåll har du rätt att handla till det egna hushållet (undantaget gäller enbart kontantköp)
Om du är under 18 år behöver du kontakta oss så att vi kan utreda om något av ovan nämnda undantag är tillämpliga och i så fall hjälpa dig att registrera ett konto.
Hur ändrar jag mina person- och kontaktuppgifter?
Under Mina sidor kan du ändra dina uppgifter. Tänk på att du alltid måste ha en giltig e-postadress och ett svenskt personnummer.
Varför får jag inget registreringsmejl?
Systemet skickar omgående ett mejl med uppgifter om registrering. De flesta e-postleverantörer har automatisk skräpposthantering. Du bör kontrollera om registreringsmejlet har hamnat i din skräppost. Om du ändå inte kommer åt ditt mejl så kontakta Kronofogdens kundservice.
Köpa
Hur lägger jag bud?
På varje föremål visas ett utropspris och ett startpris. Utropspriset motsvarar vår värdering. Startpriset är alltid lägre än utropspriset och är det lägsta bud som du kan lägga.
På sidan för varje enskilt objekt finns en knapp som heter ”Lägg bud”. När du klickar på den öppnas ett nytt fönster där du skriver in ditt bud. Lägsta möjliga belopp som du kan bjuda är redan ifyllt. Om du vill bjuda det beloppet behöver du bara klicka på ”Lägg ditt bud”. Alla bud är i svenska kronor.
Du kan även lägga ett högre belopp genom att välja ett annat belopp i rullisten. Det kallas för maxbud. Du anger det högsta belopp som du är beredd att betala för objektet. Därefter bjuder systemet automatiskt åt dig upp till ditt maxbud.
När du lagt budet får du en bekräftelseruta. Du kan antingen bekräfta budet eller klicka "Avbryt" för att återgå till budrutan utan att lägga bud. Vill du inte lägga ett bud stänger du sedan budrutan.
Du får ett mejl om någon bjuder över dig. Du kan också följa dina budgivningar under Mina sidor. Kom ihåg att ladda om Mina sidor då och då för att se högsta budet och hur lång tid som är kvar av auktionen. När vi har godtagit ditt bud får du ett mejl från oss om att du har vunnit budgivningen. Därefter får du en faktura med information om hur du betalar.
Kan jag sänka mitt maxbud?
Nej. Ett maxbud är bindande och kan därför inte ångras. Om budgivningen inte når upp till maxbudet betalar du dock enbart det belopp du har vunnit budgivningen med.
Varför förlängdes auktionen när jag lade ett bud?
Om det till exempel är 30 sekunder kvar när du lägger ditt bud förlängs auktionen automatiskt. Om ett nytt bud kommer in när det är mindre än två minuter kvar förlängs nämligen budgivningen till två minuter. Det är för att ge andra budgivare tillfälle att lägga ett motbud. Budgivningen kan alltså avslutas något senare än vad som först angavs.
Varför blir jag överbjuden direkt?
Som budgivare kan du skriva in ett maxbud. Därefter lägger vi automatiskt lägsta möjliga bud åt dig upp till det beloppet du har angett.
I den automatiska budgivningen följer systemet den angivna budstegen. Den fungerar så här:
- Budgivare A har lagt ett bud på 500 kronor.
- Du lägger ett bud på 550 kronor.
- Du får direkt ett meddelande om att du inte leder budgivningen. Det beror på att budgivaren A har lagt ett högre maxbud, till exempel 800 kronor.
- Du kan fortsätta att höja ditt bud tills att du får ett meddelande om att du leder budgivningen. Om budgivare A har lagt ett maxbud på 800 kronor kommer du alltså att få ett meddelande om att du leder när du bjuder 850 kronor. Du har då bjudit över det maxbud som budgivare A lämnat.
Om du inte vill lägga buden manuellt kan du i stället direkt ange ditt maxbud. Om du i exemplet ovan hade angivit ett maxbud på 1000 kronor hade systemet automatiskt lagt in ditt bud på 850 kronor. Systemet bevakar sedan dina bud upp till 1000 kronor. Du kan inte se de andra budgivarnas maxbud.
Jag bjöd samma belopp som en annan person. Varför vann inte jag?
Lägger två budgivare samma bud så leder den som först lade beloppet som maxbud. Om du bjuder samma belopp som ett tidigare maxbud får du ett meddelande om att du inte leder budgivningen.
Varför vann inte jag när mitt bud var högst?
Vid samtliga våra auktioner måste vi efter att budgivningen är avslutad pröva om vi får sälja egendomen till det högsta budet. Detta kallas för budprövning. I denna prövning ska det högsta budet jämföras mot det angivna utropspriset samt antal budgivare. Budprövningen innebär att vi bedömer om det är sannolikt att vi kan få ett avsevärt högre pris vid ett annat tillfälle. Om vi bedömer att vi kan få det så får vi enligt lag inte sälja.
Varför uppdateras budsidan inte automatiskt?
Du behöver ladda om webbsidan för att se de senaste uppgifterna, till exempel tiden som är kvar och budstatus.
Vad händer om jag blir överbjuden?
I slutet av en auktion är det säkrast om du hela tiden följer budgivningen på Kronofogdens webbplats för nätauktioner. Tänk också på att hela tiden uppdatera sidan för att se om det har kommit in nya bud på föremålet. I regel får även du ett mejl om någon har bjudit över dig, men tyvärr kan vi inte garantera att mejlen alltid kommer fram i tid.
Kan jag ångra mitt bud?
Nej. Lagda bud är alltid bindande vid våra försäljningar. Så snart vi beslutat att det högsta budet kan godtas ska köparen betala och slutföra köpet.
Har jag ångerrätt på det jag köpt hos er?
Nej. Vid våra försäljningar gäller inte ångerrätten och du kan inte lämna tillbaka något du har köpt. Därför är det viktigt att du noga undersöker det du vill köpa. Vi säljer all egendom i befintligt skick och lämnar inga garantier för funktion, ursprung, kvalitet eller äkthet.
Var även uppmärksam på att distansavtalslagen inte gäller vid köp hos oss.
Hur är det med moms?
Buden du lägger ska alltid innefatta moms. I de fall som egendomen ingår i en momsregistrerad verksamhet framgår det av annonsen. Du är välkommen att kontakta vår kundsupport om du har frågor om moms och den specifika egendomen.
Du kan vända dig till Skatteverket om du behöver information om hur du kan göra avdrag för moms i din redovisning.
Betala
Vilka är era betalningsvillkor?
Betalningen för det du ropat in ska vara oss till handa inom två vardagar. Sista dagen för betalning står på din faktura.
Hur betalar jag?
Du betalar det du köpt med kort eller Swish. Vi accepterar inte korten American Express eller Diners Club. Du kan inte betala ditt köp med postväxel eller sedlar och mynt.
På Mina sidor klickar du på "Fakturor". Därefter väljer du ”Betala” och följer anvisningarna.
Hur kan jag se att ni har tagit emot min betalning?
På Mina sidor under fliken ”Fakturor” hittar du dina fakturor och betalningar. När en betalning har registrerats skickar vi fakturan till den e-postadress som är knuten till ditt konto, där det framgår att den är betald. Det framgår även på Mina sidor att fakturan är betald.
Avhämtning och frakt
Var hämtar jag det jag har köpt?
Om du inte har beställt frakt sker utlämningen på samma plats där visningen ägde rum. Observera att utlämning endast sker på bestämda dagar och tider. Vid utlämning måste du ha med dig giltig legitimation och en bekräftelse på att du har betalat.
Om du däremot beställt frakt hämtar du upp det du köpt på Postens närmaste utlämningsställe. För tillfället kan vi endast erbjuda frakt inom Sverige.
Kan jag be ett ombud att hämta ut det jag köpt?
Ja, det går bra. Meddela alltid oss i förväg vem som ska hämta ut det du köpt. Ombudet behöver ha med sig en kopia på fakturan, där det framgår att det är betalt samt kunna visa upp giltig legitimation och fullmakt.
Vad händer om jag inte hämtar det jag köpt?
Vi förvarar det du köpt fram till utlämningstillfället som stod i annonsen. Det kostar inget. Om du inte hämtar ut det du köpt skrotas egendomen, även om du har betalat. Innan detta sker får du dock en påminnelse om att hämta ut egendomen
Kan jag följa frakten med kollinummer?
Nej. I dagsläget kan du enbart få en ungefärlig tidsangivelse för när du kan hämta ut egendomen hos Postens utlämningsställe.
Hur beräknas fraktpriser?
Priset för frakten anges i annonsen. Det inkluderar packning, emballering, porto och moms.
Hur lång tid tar frakten?
Vi skickar en gång i veckan. Därefter tar postgången upp till sju dagar.
Ingår försäkring vid frakt?
Nej. Kronofogden erbjuder ingen försäkring. All frakt sker på köparens risk. Vi säljer alla varor i befintligt skick.
Vad gäller vid köp av vapen?
När du har vunnit budgivningen och vi har godkänt ditt bud på ett licenspliktigt vapen ska du omgående ansöka hos Polisen om licens för det vapnet. För att få licens behöver du uppfylla vissa krav. På Polisens webbplats kan du läsa mer om kraven och ladda ner en ansökan om vapenlicens.
Information om vapnet och överlåtaren får du när du kontaktar oss. Vi kan inte skicka vapen hem till dig, utan du behöver själv hämta ut det. För att hämta ut ditt vapen behöver du visa din licens och giltig legitimation.
- Auktionstorget »
- Mer om försäljningarna »
- Så här köper du egendom av oss »
- Köpa på nätauktion »
- Mer information om hur du köper på nätauktion
Länkar